Rijkswaterstaat Van Brienenoordbrug

De Van Brienenoordbrug, de drukste brug van Nederland, wordt vernieuwd. Een unieke en complexe opgave.

schedule 19 feb 2024
bookmark_border Concept & Strategie Full Service
storefront Rijkswaterstaat

De case

De Van Brienenoordbrug, de drukste brug van Nederland, wordt vernieuwd. Een unieke en complexe opgave. De brug ligt bovendien in een gebied waar ook al veel andere vervangings- en renovatieprojecten van Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders zijn. Kortom: veel drukte en hinder. Dat vraagt om een doordachte communicatieaanpak. Die leverden wij.

Onze aanpak

Ongeboekte ruimtes bezet houden, hard bellen in het bijzijn van anderen en ander onwenselijk gedrag op kantoor: stiekem weten we best dat het anders moet. Door herkenbare situaties op de werkvloer te beschrijven, laten we mensen reflecteren op hun gedrag. Vervolgens laten we ze zien hoe het anders kan. Eigenlijk weten medewerkers ook wel hoe ze zich moeten gedragen. Met deze campagne vergroten we dit bewustzijn.

Op het moment dat wij startten met deze vraag in 2021, lag de uitvoering van het project nog ver in de toekomst, het begin van 2026. Dat, en het feit dat de Van Brienenoordbrug een Rotterdams icoon is, maakte dit de perfecte gelegenheid voor de fanstrategie. Met de fanstrategie maken we van buitenstaanders volgers, van volgers fans en van fans superfans. En dat alles om een zachte landing te creëren voor de hindercommunicatie tijdens de uitvoering van het project.

Fan van een brug? Kan dat dan? Jazeker! Door de verhalen te vertellen die achter de brug schuilgaan. En hoe dieper we erin doken, hoe meer verhalen er bleken te zijn. Van Rotterdammers en niet-Rotterdammers, van mensen die over de brug rijden en mensen die eronderdoor varen, van mensen die werken op de brug of aan het ontwerp van de brug. Over heugelstangsystemen, basculekelders en duizenden tonnen staal. Over het Eiland Van Brienenoord, eerste autoritten, autopech op de Van Brienenoord en mensen die ten huwelijk zijn gevraagd op de brug. Over de geschiedenis, de bouw van de eerste brug, het invaren van de tweede en de opening door koningin Juliana. En zo kunnen we nog wel even door. Ben jij ook al een beetje fan?

Het resultaat

We ontwikkelden een Instagramaccount, LinkedInpagina, Facebookpagina, YouTubelijst en een website voor de Van Brienenoordbrug waarop we de verhalen en praktische informatie delen. Hiervoor fotografeerden we de brug vanbinnen en vanbuiten en maakten we video’s waarin mensen verhalen vertelden over de brug.  Ook organiseerden we een succesvolle familiedag, waarop de projectmedewerkers met trots familie en vrienden konden vertellen over hun project. Bovendien namen we interviews af met medewerkers en stakeholders over hun band met de brug.